BİPOLAR AFFEKTİF BOZUKLUK

Yazılı , görsel basın ,filmler ve çevremizde sık olarak karşılaştığımız bir hastalıktır. Manik depresif hastalık olarak ta bilinir. Ağırdan hafife doğru çeşitleri vardır.Duygusal hayatımız yaşamın getirdikleriyle orantılı olarak iniş çıkışlar gösterebilir.Bazen çok neşeli bazen üzüntülü ve öfkeli olabiliriz.  Ancak bipolar bozukluğu olan kişilerin hayatları, bu normal duyguların çok aşırı yükselmeleri ve inişleri arasında bir karmaşa ile geçer. Bipolar  bozukluk  beynin işleyişinde değişiklikler sonucu oluşan  tıbbi bir hastalıktır. Bu duygu git-gelleri bazen çok aşırı olabilir ve kişinin iş, okul, aile, vb. deki düzenini tamamen bozabilir.Hastaların bu döngüleri mevsimsel özellik gösterebilir ,bahar ayları hastalık için riskli aylarlardır.

Manik dönemlerde;aşırı ve abartılı konuşma,çok para harcama,kendini çok büyük ve erişilmez görürler,duygular genelde neşelidir,işe karşı dikkati azalmasına karşı çevreye karşı olan dikkati artmıştır. Aşırı derecede renkli, abartılı giyinme, konumlarına uymayan hareketlerde bulunma, iştah, cinsel istek artmış, uyku ihtiyacı azalmıştır. Bir kısım manik hastada neşe yerine gergin, öfkeli bir duygu olabilir. En ufak bir engellenmede saldırgan davranan, en sevdikleri kişilere bile zarar verici davranışlar gösteren kişiler de manik nöbette olabilirler. Bazen mani bulguları yavaş yavaş artar ya da hiç bu düzeylere gelmeden hafif geçer. O zaman “hipomani” den bahsedilir.Hipomani dönemleri hastaların hoşuna gidebilir. Manik nöbetleri izleyen depresyon dönemleri klasik depresyon bulgularını gösterir. Aynı hasta birden içine kapanır, iştah kesilir, kederli, elemli hale gelir. İntihar riski olabileceği de akılda tutulmalıdır. Dönemlerin tedavisi mutlaka ilaçlarla yapılır. Terapi ile ya da kendi kendine geçmesini beklemek yanlış olur. En önemlisi manik ya da depresif dönem geçtikten sonra hastanın yeniden nöbet geçirmesini engellemek, yani korumak için kullanılan bazı ilaçlar vardır. Böylece hasta bu iniş çıkışları yaşamadan, sağlıklı olarak yaşamını sürdürebilir. Hastaları damgalamadan tanımak ,anlamak ve tedavi etmek önceliğimiz olmalıdır.