ANTİDEPRESAN KULLANIMI

Antidepresanlar birçok psikiyatrik hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlardır.Günümüzde kullanım oranlarının artması (son verilere göre 10 kişiden 1’i antidepresan kullanmakta) tartışmaları ve endişeleride beraberinde getirmiştir.Antidepresanlar komşu tavsiyesi veya gereklilik dışı kullanıldığında yarardan çok zarar verebilir.Arada bir sıkıldığında sinirlendiğinde kullanılacak ilaçlar da değildir.Psikiyatrik değerlendirme sonucunda kullanım gerekliliği hekim tarafından uygun görüldüğünde başlanmalıdır.Yeterli süre ve doz kullanımı hastanın tedaviye verdiği yanıtla ilişkili olarak hekim tarafından düzenlenmeli ve takibi yapılmalıdır.

Antidepresanlar hakkında yanlış inanışların olması tedavinin yolunda gitmemesinde ve ilaçların düzensiz kullanımında önemli bir etkendir.

Antideprasanların bağımlılık yaptığına ,mutluluk hapı olduğuna ,uyuşturup tedavi etmediğine ,kişiliğimizi değiştirdiğine,bir kez başlanıldığında hayat boyu bırakılmadığına dair yanlış inanışlar vardır.

Antidepresan ilaçlar bağımlılık yapmaz.Almadığınızda almak için arzu duymazsınız ,aldığınızda keyif almazsınız.Ancak düzenli bir biçimde hergün alınması gereken ilaçlardır.Bu sayede beyinde bozulmuş kimyasal dengesizlik düzelir.

Antidepresanlar mutluluk hapaları değil ,psikiyatrik hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlardır.Antidepresanlar uyuşturucu değildir.Alındıklarında hemen etki etmezler tedavinin etkinliği için 4-6 hafta geçmesi gereklidir.Anti depresanlar rahatsızlığı tedavi eder ama kişinin genetik yapısı,stres faktörleri ve olumsuz yaşam koşullarının değişmemesi nedeniyle tedavi bitiminde hastalık tekrarlayabilir.Hastalık tekrarlayacak diye tedaviden kaçınılması yanlıştır.(Mesela bademcik enfeksiyonu olduğunuzda antibiyotik kullanırsınız .Bir süre sonra direnç düştüğünde aynı mikropla karşılaştığınızda enfeksiyon tekrar edebilir.Tekrarlayacak diye tedaviden kaçınmazsınız).Kişiliğin değişmesini sağlamazlar ,kişilik değişimini sağlayan tedavi psikoterapidir.

Antidepresanlarla tedavi süresi hastalığa göre 1-2 yıl arasındadır.Ne kadar erken tedavi kesilirse hastalığın tekrarlama olasılığı yüksektir.Yeterli süre ve doz ilaç kullanımı hastalığın tekrarlaması olasılığını azaltır.Tekrarlayan durumlarda daha uzun süre ilaç kullanımı olabilir.Tedavinin etkinliği açısından belli aralıklarla doktor kontrolu gereklidir.Antidepresan ilaçlar kendi başımıza başlayıp sonlandıracağımız ilaçlar değildir.Takibi gereklidir.