SOMATİZASYON BOZUKLUĞU

Somatizasyon bozukluğu psikolojik kökenli çoğu somatik belirtilerin görülmesiyle ortaya çıkan bir rahatsızlıktır.Kadınlarda daha fazla sıklıkla görülmektedir.Düşük sosyoekonomik düzey ve kültür düzeyinde daha fazladır.Ailesel yatkınlık vardır.Antisosyal kişilik ve alkol madde kullanımı bu hastalarda sık olarak izlenmektedir.

Genel olarak ergenlik çağında adet sorunları,başağrısı veya karın ağrısı şikayetlerile başlar. Bu hastalığın oluşumunda belirtilerin sürmesinde çevresel etkenlerin önemli bir etken olduğu düşünülmektedir.Öğrenme önemlidir.Bu hastaların çocukluk yıllarından beri sorunlu bir yaşantıları olabilir.Evde sürekli evlilik sorunları ve kavgalar vardır.Anne babada alkol ve ilaç kötüye kullanımı sıktır.Sorunlarını somatik belirtilerle ifade etme eğilimindedirler.İnsan ilişklerinde sorun yaşadıklarında somatizasyon eğilimleri artabilir.

Bu hastalar karışık bir tıbbi öykü verirler .Birçok hekim tarafından görülürler.Sürekli fiziksel yakınmalarla hastaneye başvururlar.Belirtileri ve bedenleriyle aşırı uğraşırlar.Belrtiler bilinen bir hastalıkla açıklanamaz.Sürekli olarak ilgi beklentileri vardır.Çeşitli bölgelerde ağrılar,mide bağırsak yakınmaları ,cinsel yakınmalar,yalancı nörolojik belirtiler gibi birçok yakınmaları olmaktadır.Bu nedenle çok sayıda hekime başvururlar,bu hekimlerin yazdığı ilaçları alırlar.Gereksiz girişimlere maruz kalırlar.Hastaların gereksinimleri karşılandığında çok mutlu olurlar,sorun çıktığında öfke patlamaları görülebilir.İntihar eğilimleri görülebilir.Hastalıklarını anlatırken dramatize etme ve abartma eğilimindedirler.

Çoğu fiziksel belirti yıllar boyu devam eder.Zamanla, belirtilerde artma ve azalmalar görülebilir.Hastanın yaşam kalitesini önemli olarak etkilemektedir.Sık doktor başvuruları nedeniyle yapılan girişimler sonucunda komplikasyonlar sıktır.Gereksiz ilaç kullanımı ve bağımlılığı görülebilir.Hastalığın farkedilmesi ve psikiyatriye yönlendirilmesi hastanın gelecekte ortaya çıkan komplikasyonlardan korunmasına yardımcı olacaktır.