ŞİZOFRENİ

Şizofreni; kişinin düşüncesini, hareketlerini, duygularını ifade şeklini, gerçeği algılamasını çarpıtan ve kişinin diğerleriyle ilişkilerini bozan ciddi bir beyinsel rahatsızlıktır. Şizofreni hastaları çoğunlukla toplumda, işte, okulda ve ilişkilerde problem yaşarlar.Gerçekle hayali karıştırırlar,görsel ve işitsel halusinasyonlar var olabilir.Hastalık aile ve çevresi için son derece endişe uyandıran ve sıkıntılı bir hal alabilir.Aileler ne yapacağını nasıl davranacağını bilemez haldedirler.Bu değişimi ve düşünce çarpıtmalarını anlamakta güçlük çekerler.Akıl oyunları filminde şizofreni olan ünlü matematiçi John Nash ‘ın düşünce çarpıtmaları ve algı problemleri çok güzel anlatılmıştı.Filmdede anlatıldığı gibi şizofren hastaların davranışları çevresi için sıkıntı verici olabilmektedir.Toplum da sık olarak görülen bu rahatsızlık doğru tedaviyle kontrol altına alınabilir. Beyindeki kimyasal yapıda ortaya çıkan dengesizlik hastalığın ortaya çıkmasındaki en önemli nedendir.Genetik faktörlerde hastalığa yatkınlığı oluşturmaktadır.. Şizofreninin şiddeti kişiden kişiye değişir. Bazıları hayatlarında tek epizod yaşarken, diğerleri birkaç tane epizod yaşar, bu epizodlar arasındaysa nispeten normal bir yaşam sürerler. Şizofreni belirtileri nüksetme (relaps) ve duraksama (remisyon) olarak bilinen döngüler esnasında kötüleşebilir ve azalabilir.

Hastalığın tedavisinde ilaç tedavileri ,destekleyici psikoterapiler kullanılmaktadır.Aile ve sosyal desteğin varlığı tedavideki sonucu ve hastalığın duraksama döneminde kalmasında çok etkilidir.Hastaların rehabilite edilmesi ve topluma kazandırılması için yapılan düzenlemeler gereklidir.Şizofren hastaların tehlike oluşturduğu düşüncesi yanlıştır.Bilinmesi gereken en önemli şey şizofreninin yaşam boyu süren bir hastalık olduğu ve ömür boyu tedavinin gerekli olduğudur.