YAYGIN ANKSİYETE BOZUKLUĞU

Bir problemle karşılaştığımızda kaygılanabiliriz. Son dönemde yaşanılan toplumsal olaylarda hissedilen kaygı hali gibi. Ancak anksiyete bozukluğu yaşayan kişilerin kaygıları, normal bir hayat sürdürmesini engelleyecek kadar yoğundur.

Yaygın anksiyete bozuluğunda,hem psikolojik hemde fiziksel semptomlar görülebilir.Korkulu bir beklenti hali,irridabilite,konsantrasyon güçlüğü ve huzursuzluk hissi psikolojik semptomlardır.Hastaların çoğu hafıza sorunlarından bahsederler ,bu durum konsantrasyon güçlüğüne bağlı gelişir.

Tekrarlayan endişe haline fiziksel semptomlar eşlik eder.Kaslardaki gerginlik,tremor,sırt ve omuz bölgesinde ağrılar,gerilim tipi başağrıları,gögüs kafesinde gerginlik,nefes almada güçlük hali,çarpıntı ve gögüs ağrıları görülebilir.

Kişiler psikolojik belirtilerden ziyade fiziksel belirtiler nedeniyle hekimlere başvurma eğilimindedirler.Psikiyatri dışı hekimlere başvuru bu nedenle daha yüksektir.Bu belirtiler kişiler için rahatsız edici olmasına rağmen bir süre sonra bu belirtilere alışabilirler ve ek bir psikiyatrik hastalık ortaya çıkıncaya kadar tedavi için başvurmayabilirler.

Yaygın anksiyete bozukluklarının başlangıç yaşı 20’li yaşlardadır.Kadınlarda erkeklere oranla daha fazla görülmektedir.Alkol ve sedatif-hipnotik ilaçların gevşetici etkilerinden faydalanan hastalarda kısa sürede ve kolayca alkol ve diğer maddelere bağımlılık gelişme oranı yüksektir.

Başlangıç yaşının erken olması sosyal işlevsellik,kariyer planlanması,eğitim hayatı gibi alanları etkilemektedir.Özellikle ergenlerde hastalık nedeniyle okul terkleri sık görülmektedir.Hastalık, üretkenlikte azalma ve sağlık hizmetlerinin artmış kullanımı nedeniyle hem devlete,topluma ve bireye ciddi ekonomik yükler getirmektedir.

Tedavisinde farmakolojik tedavi yanında hastanın şikayetleriyle başa çıkmasının öğrenilmesi hedeflenmektedir.

Anksiyete duyarlılığı,anksiyeteyle ilişkili duyumların yanlış yorumlanmasını içerir ve anksiyete bozukluklarında bilinen ortaya çıkarıcı etmenlerden biridir.Düşük ve yüksek yoğunlukta egzersizin anksiyete duyarlığını azaltarak yaygın anksiyete halini azalttığı gösterilmiştir.