KONVERSİYON BOZUKLUĞU

Konversiyon bozukluğu çeşitli ruhsal sıkıntıların neden olduğu (üzüntü,korku,utanç,öfke) bedensel sorunlara dönüşmesi anlamına gelir.Halk arasında çoğunlukla sinir krizi diye adlandırılır.Konversiyon bozukluğu ülkemizde sık görülen bir ruhsal rahatsızlıktır.Kadınlarda erkeklere oranla 2-3 kat fazla görülmektedir.Her yaşta görülebilir,çocuklarda da nadiren görülebilir,sıklıkla 20 yaş altında ortaya çıkmaktadır.

En sık görülen ve doktora başvuruya neden olan belirti bayılmalardır.Bayılmalar sara benzeri nöbet geçirme ,çırpınma ,kasılma gibi belirtiler şeklinde olabilir.Hasta yakınlarını fazlasıyla endişelendiren bu bayılmalarda hasta çoğunlukla hastaneye götürülür.Yapılan tetkikler ve araştırmalar sonucunda da fiziksel bir sorun olmadığı söylenir.Konversiyonda ortaya çıkan bayılmalar sara nöbetlerinden farklılık gösterir.Hasta genellikle diğer insanların yanında bayılır,yere yavaş düşer yaralanma ve bilinç kaybı görülmez.Etrafta konuşulanları duyabilir fakat cevap veremez ,bayılma genelde uzun sürelidir.Bazı insanlar bu bayılma sonrası uzun süre ağlayarak kendine gelir,bazen saçını yolma,saldırganlaşma gibi davranışlar görülebilir.Konversiyon bozukluğunda görülebilen diğer belirtiler vücutta bir bölgede uyuşma,hissizlik,hareketsizlik(kol ve bacağın tutmaması) veya güç kaybı,konuşamama,ses kısıklığı,körlük,bedenin herhangi bir yerinde titreme ,sarsıntı veya istemsiz beden hareketleri(kol ve bacağın atması) dir.

Konversiyon bozukluğu çeşitli ruhsal zorlanmalar karşısında bazı bireylerin tepki verme biçimidir.Birey başa çıkmadığı sorunlar,çevresel olaylar(aile içi tartışma,ailevi sorunlar,şiddete maruz kalma,suçluluk yada suçlanma ,endişe,korku,pişmanlık) olduğunda bu duruma verdiği tepki biçimidir. Konversiyon belirtileri sonucunda kişi ruhsal sıkıntısından kurtulur ,aynı zamanda rahatsızlığı dolayısıyla çevresindekilerin tutumu daha anlayışlı ,destekleyici hale gelebilir.Bu nedenle hastalık daha uzun süre devam edebilmektedir.(Gelin kayınvalide çatışmasında bunu sıklıkla görmekteyiz)

Konversiyon belirtilerinde ailenin sakin tutumu,hastayı sakin bir yere alması belirtilerin düzelmesinde yardımcı olacaktır.Hastanın ek psikiyatrik tanısı varsa tedavisi ,konversiyon belirtilerini ortaya çıkaran stres faktörleri hakkında konuşulması ve çözülmesi tedavisi için gereklidir.