ANOREKSİYA NERVOZA

Yeme bozuklukları,yeme davranışında ağır bozukluklar olması ile belirlidir.Yeme bozuklukları tıbbi,psikolojik,sosyal bozulmalara yol açar.Kadınlarda zayıflığın erkeklerde kaslılığın yüceltildiği normlara ulaşmaya çalışan ergenlerde yeme bozuklukları ciddi yaşamsal sorunlara neden olmaktadır.

Anoreksiya nevroza; kişinin kendisinin neden olduğu önemli bir dereceye varan şiddetli açlıktır,kilo almaktan aşırı korku mevcuttur.Vücutlarının biçimi ve algılarında belirgin bozukluk vardır.Aşırı kilo vermelerine rağmen hala kendilerini kilolu yada vücutlarının belli bölgelerinde (kalça,basen vb) fazlalık olduğunu düşünürler.Fazla kilo vermeleriyle ilişkili olarak ilk aybaşlarını görmüş kızlar ve kadınlar adet göremezler.

Anoreksiya kadınlarda daha fazla görülür.Orta ve ileri ergenlik yıllarında başlar.Kırk yaşın üzerindeki kadınlarda nadir görülür.Zorlayıcı bir yaşam olayıyla başlayabilir.

Genelde yenen toplam yemeğin azaltılması ile kilo verilir. Önce yüksek kalorili yiyeceklerden uzak durulurken ,en sonunda yemekler çok kısıtlı hale gelir.Yedikleri yemeği çıkarmaya çalışma,bağırsak boşaltıcılarının yada idrar söktürücülerin kötüye kullanılması yada aşırı spor yapma gibi yöntemlere de başvurdukları görülür.

Çok ağır kilo kaybı olan hastaların hastaneye yatırılarak tedavisi gereklidir. Ölüm oranı yüksektir.(%12).Başlıca ölüm nedenleri intihar ve kalp yetmezliğidir.

Hastalığın tedavisinde; ikincil gelişen psikiyatrik rahatsızlıklara yönelik tedaviler ve psikoterapi yöntemleri önemli bir rol oynar.